Сподели своя опит, предай нататък

Уеб-базирана платформа за сътрудничество чрез обмен на творчески практики и успешен образователен опит

Е-проект „Божурчета разказват за Божурище“

Е-проект „Божурчета разказват за Божурище“ започва като част от  международен проект Lifelong Learning Transversal project, Web 2.0 European Resource Centre (143661-2008-UK-KA3-KA3MP), осъществен с помощта, подкрепата и ръководството на Департамента за информация и усъвършенстване на учители, гр. София.

Европейският  проект  Lifelong Learning Transversal project, Web2.0 European Resource Centre (143661-2008-UK-KA3-KA3MP)  има за цел да създаде Европейски ресурсен център, в който да се събрат Web2.0 инструменти, които да са подходящи за обучение в училище и в сферата на  продължаващо образование. Този ресурсен център не само ще дава връзка към тези ресурси, но и ще предостави ясни примери как да се използват от учителя, със съпътстваща методика, ръководства и видео клипове. Координатор на проекта е Университетът на Западна Шотландия, Пейсли, Великобритания (Kindersite Project Ltd. UK).Партньори са университети от седем европейски страни:

  • PROJEKTkompetenz.eu OG, Залцбург, Австрия
  • Софийски университет, Департамент за информация и усъвършенстване на учител, София, България
  • Университета в Пелопонес, Катедра „Социална и образователна политика, Коринт, Гърция
  • Kulturring in Berlin e.V, Берлин, Германия
  • Познански Икономически университет, катедра „Информационни технологии, Познан, Полша
  • Çukurova University, Egitim Fakultesi, Адана, Турция[http://www.web20erc.eu/node/1]

В рамките на проекта е предвидено да бъдат обучени учители, които да могат да прилагат успешно web2.0 инструментите в процеса на обучение. Обучението на педагозите преминава през три етапа, последният от които е конструиране на собствен курс по тема от учебното съдържание и провеждането му с ученици.

СОУ „Летец Христо Топракчиев” участва в проекта с група от  седем третокласника от ІІІ-б кл. (тогава), които, в рамките на курса, разработиха малък е-проект, свързан с опознаване и описване на родното селище. Крайният продукт е създаване на wiki „Божурчета разказват за Божурище”, в което да се публикуват направените и събраните от учениците материали. Уикито трябва да е отправна точка за бъдещи дейности, свързани със създаване на една по-обширна и богата база от данни  за родния край. Обучението по е-проекта „Божурчета разказват за Божурище” е  смесено – присъствено и дистанционно. Той обхваща теми от гражданското образование:

  • културно-образователна област – Обществени науки и гражданско образование;
  • ядро – Аз и моят свят.

В дистанционния  курс на обучение, инструментите на web2.0 се използват за реализиране и решаване на задачи от конкретно съдържание по темата.  Основната цел е да се използват техните възможности, за да се развиват у  учениците ключови компетентности, заложени в европейската референтна рамка [http://www.dolceta.eu/bulgaria/Mod4/Klyuchovite-kompetentnosti-i.html] като:

  •  комуникативност – умения да се изразяват мисли и отношения в писмена форма, водейки асинхронен разговор във форум, блог, чат, обогатяване на езикова култура и грамотност;
  • дигитални компетентности –  развиване на умения за работа с компютър и Интернет; изграждане на хигиенни навици при ползване на технологиите; изграждане на навици за ползване на технологиите за самостоятелно учене и събиране на информация;
  • формиране на граждански компетентности и умения за междуличностно общуване – познаване на историята, културата и природата на родното място; умения за аргументирано изразяване на лично мнение, отстояване и защита на позиция; уважение на чуждото мнение; умения е за проследяване съдържанието и  динамиката на общуването; проява на тактичност и възпитаност;
  • културни компетентности – развиване на творческото мислене, чрез реализиране на творчески идеи, среща с видни личности – творци на изкуството и науката.

Обучението е с продължителност от един месец или четири учебни седмици.  То е разделено на три етапа. В рамките на всеки от етапите има присъствени часове и дейности, които се изпълняват дистанционно. Участието на учениците е доброволно, потвърдено с декларация от родителя (настойника). Изискването е да има интернет свързаност в дома и достъп на ученика до компютър за изпълнение на поставените задачи. Присъствените часове се провеждат в извън учебно време, в компютърен кабинет с осигурен интернет достъп.

Предварителната подготовка на учителя е свързана с цялостно планиране на обучението и конструиране на дистанционен курс – обмисляне на дейности, избор на web2.0 инструмент, който да отговаря най-точно на потребностите на задачите и да съдейства най-пълно за реализиране на поставените цели, подготовка на дидактически материали или избор от вече съществуващи такива.

За нуждите на е-проекта са използвани авторски презентации направени с PowerPoint MouseMischief. За дистанционния курс – авторски работни листа, създадени с MSWord, както и обучителни филми за работа в платформата на Moodle. Филмите са обединени в плейлист в YouTube, така че да могат да се намират лесно. За съхранение на останалите материали е използван SkyDrive на Hotmail. Изборът на поща не е случаен, а се обосновава с голямото пространство, което предлага за свободно съхранение Microsoft Live Mail – 25 ГБ и факта, че повечето от участващите ученици имат регистрирани имейли в @dgklaz.net и възможността за съвместна работа в група.

Първият етап от проекта завърши в края на миналата учебна година. Крайният резултат от него беше създаване на уики за родния край.
През новата 2011/2012 учебна година, работата по проекта продължи, като в него се включиха всички ученици от класа, вече четвъртокласници. Те са разделени на екипи, като вече обучените им съученици са техни ментори. Малките краеведи издирват материали свързани с миналото и настоящето на своя роден край. Към момента учениците са събрали богата колекция от исторически снимки за родния край, както и информация свързана с видни граждани на нашето селище. Ресурсите ще бъдат обработени и качени в електронен вид на страниците на уикито. За целта учениците ще трябва да придобият умения за работа с програми като Microsoft Office  Picture Manager, Windows Live Movie Maker и др. програми от офис пакета на Microsoft.
След приключване на проекта, всички дидактически  материали  ще бъдат на разположение на страница „Практики„. Всички дейности ще се отразяват хронологично в блога на проект „Сподели своя опит, предай нататък“.
За повече информация:
Страница на проекта (създадена от родители на учениците)
Очаквайте:

Реклами

Single Post Navigation

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: